Aanbevolen : Tweedehands auto onderdelen - Wij kopen auto’s
 Citroen Mehari A Vendre Belgique  thumbnail

Citroen Mehari A Vendre Belgique

Published Jun 14, 22
7 min read

Een Citroën Méhari kopen?

De Citroën Méhari is een personenauto van het merk Citroën die tussen 1968 en 1988 werd geproduceerd. De auto is gebaseerd op het chassis en de motor van een Citroën 2CV, met een carrosserie vervaardigd van ABS-kunststof. Er werd een versie met voorwielaandrijving geleverd en een versie met vierwielaandrijving. De naam verwijst naar het woord méhariste, een Franse koloniale soldaat uit Algerije, die een kameel berijdt.  Deze lichtgewicht terreinauto werd gebruikt voor recreatieve doeleinden, maar ook ingezet door het Franse leger en Gendarmerie. Hetzelfde concept, met de carrosserie en motor van een 2CV, werd ook ingezet voor productie in de derde wereld.

CONCEPT CITROËN E-MEHARI STYLED BY COURRÈGES

Citroën stelt op het autosalon van Genève 2016 de concept-car E-MEHARI "styled by Courrèges" voor. Een 100% elektrische cabriolet vol met positieve energie en getekend door twee parels van het Franse design. De Citroën FAF (Facile à Fabriquer) was een aluminiumversie van de 2CV die wel wat leek op een Méhari en bedoeld was voor Afrika. In Vietnam werd de Dalat geproduceerd. Daarnaast bestond er nog de uitvoering Pony die in Griekenland geproduceerd werd. De 4×4-versie werd in 1979 aan het programma toegevoegd. Het bleef echter een zeldzame verschijning, er zijn er nog geen 1500 van verkocht.

De citroen mehari styled by Courrèges is de vrucht van de samenwerking tussen twee visionaire en iconische Franse Merken: Citroën en het Modehuis Courrèges. Ongeveer 50 jaar na de lancering van de Méhari in 1968 werd de E-MEHARI in december 2015 onthuld. Deze 100% elektrische 4-zits cabriolet is een echte vrije vogel die zorgt voor fun en moderniteit. Het is een perfecte weerspiegeling van de waarden van Citroën: creativiteit, vrijheid en optimisme.

  Tegelijkertijd brengen het Modehuis Courrèges en zijn creaties met een jongen en vrije geest een omwenteling teweeg in de modewereld... Twee creatieve werelden die sinds mensenheugenis nauw verwant zijn en mekaar aanvullen. Vandaag snijden ze samen een nieuw hoofdstuk aan. En dit hoofdstuk is de concept-car Citroën E-MEHARI "styled by Courrèges". Concurrent Renault bracht als tegenhanger de Renault Rodeo op de markt, gebaseerd op een Renault 4. Die werd echter niet veel buiten Frankrijk geëxporteerd. In 1970 werd de Méhari naar de Verenigde Staten geëxporteerd.

Mehari Citroen Electrique

Door de Duitse bezetting week Citroën uit van Parijs naar Niort. In het geheim werd verder getest met de TPV. citroen e mehari avis. De torsievering werd verlaten en een luchtgekoelde motor werd ontworpen door Walter Becchia. Deze motor had dezelfde cilinderinhoud van 375 CC als zijn watergekoelde voorganger. Becchia vond ook dat de auto vier versnellingen moest hebben.

Tot 1967 werd de vierde versnelling van de 2CV nog aangeduid met een S. Het tekort aan staal verhinderde een snelle introductie na de Tweede Wereldoorlog. Op de Salon van 1948 werd de 2CV gepresenteerd. De feitelijke productie begon in de loop van Vanaf 1953 werden in Nederland 2CV s verkocht die in Vorst (België) werden geassembleerd.

Wel komen er in de jaren 70 regelmatig speciale uitvoeringen zoals (in 1975) de uiterst simpele Spécial en in de jaren 80 de De eerste Eendenclub van Nederland was in 1956 al een feit: De 2CV Club Nederland van Toon Smits In 1956 werd door de heer Toon Smits uit Amsterdam de 2CV Club Nederland opgericht (citroen mehari concept) (citroen 2cv).

In de jaren 70 waren er meer dan leden! Immers bij aankoop van een 2CV kreeg je van de dealer ook een folder mee van de 2CV Club en kreeg je tweemaandelijks het Clubblad (voor slechts 3 gulden per jaar!!) Toon Smits deed alles zelf, want delegeren vond hij lastig. citroen mehari azur.

De productie was niet meer rendabel en de vraag werd ook minder. Ook werd het steeds lastiger de Eend aan de milieu- en veiligheidseisen te laten klanten stapten al in 1986 over op Eend s opvolger de AX. Toch zou het nog 2 jaar duren voordat de échte laatste Eend gemaakt werd.

In de historische Eend-geschriften, wordt de naam toegeschreven aan een autojournalist. Andere bronnen melden dat de naam bedacht is door één van de grote pioniers in het reclamevak, Hans Ferrée (overleden in oktober 2017) Samen met Dimitri Frenkel Frank en Pieter de Boer was hij begin jaren vijftig de eigenaar van één van de eerste reclamebureaus in Nederland (citroen cactus mehari prix). citroen 2cv.

als bedenker. Dat zou zomaar kunnen, Maar de waarheid kan ook ergens in het midden liggen. Wie weet is de naam wel gelijktijdig door diverse mensen bedacht. Wie zal het zeggen... Want wie bedacht de naam Kever en wie De Snoek? En hoe belangrijk is het dat te weten? Hoe het ook zij, Lelijk of niet, De 2CV heeft met de Eend een prachtige geuzennaam, die nooit meer weg te wissen valt uit ons collectieve geheugen.

Citroen Mehari 2019

Of, nou ja... rijden, ze stonden vaker stil dan dat ze in beweging waren en de derde versnelling is slechts een enkele keer aangeraakt - citroen e mehari te koop. Met z n 250-tigen door Brussel rijden, is nog niet zo gemakkelijk. Het is een drukke stad! In dit magazine lees je vaker dat de 2CV een lach oproept bij toeschouwers en als er dan zoveel 2CV s door een stad rijden, lachen er honderden mensen langs de kant van de weg.

Alle 2CV s kwamen samen op het plein voor het museum Autoworld, in het Jubelpark. De Dyane s, Méhari s en kitcars waren 250 2CV s dwars door Brussel ook zeer welkom, maar die stonden wel in een aparte rij. Bij dit feest was de hoofdrol voor de 2CV! Pers: tv, automagazine en krant was volop aanwezig.



2CV-eigenaren kennen het verschijnsel als geen ander: een 2CV trekt altijd weer de aandacht van, voor de eigenaren, vaak wildvreemde mensen, die dan vertellen dat ze vroeger ook een 2CV/Eend/ Geit hadden, maar dan een rode/blauwe/groene/ gele/grijze/charleston. Deze gesprekken vonden ook plaats op Paasmaandag van 2018 in Brussel. Die gesprekken verbinden, net als het samen rijden mensen verbindt (citroen mehari louis de funes).

(zie ook pagina 68)5 6 7 VERENIGINGSLEVEN De jaren 70 en 80: Algemene ledenvergaderingen in rokerige achterzaaltjes van de kroeg. De lange haren uit het begin van de jaren 70 maakten plaats voor dikke baarden en we bespraken belangrijke zaken, zoals: is een Dyane nou wél of géén Eend en heeft de penningmeester nog geld over voor een behoorlijke doppenset...

Veelal waren dat clubs met opvoedende taak, zoals fanfarekorpsen of een kerkelijk zangkoor en sportverenigingen. Autoclubs had je toen niet. Auto s waren alleen voor de welgestelden weggelegd, en het onderhoud lieten ze doen. In de jaren 50 en 60 kwam het verenigingsleven pas echt op gang. Drumbands, turnverenigingen, noem maar op.

(Wat overigens ook gold voor de nieuw auto s. De KNAC - opgericht in 1898!-) ging slipcursussen geven. Ook ontstonden in de jaren 60 de eerste autosleutelclubs. Veelal gekoppeld aan technische- of vervoersbedrijven, waar je voor weinig kon sleutelen, De massamobilisering kwam begin jaren zestig inmiddels goed op gang (ter voorbeeld: In 1950 waren er auto s in Nederland, in 1960 waren dit er al Het aantal auto s vervijfvoudigde bijna gedurende de jaren 60, in 1970 waren er in Nederland auto s en -ter vergelijk- anno nu rijden er meer dan rond!) Autodealers, die voor de oorlog al goed zaken deden omdat de auto s dié ze verkochten alleen voor de rijkeren waren weggelegd, kenden hun hoogtijdagen in die jaren vijftig en zestig.

Zelf sleutelen deden de meeste automobilisten niet en bleven trouw aan hun dealer voor het onderhoud. En als een dealer het na 4 jaar tijd vond om hem in te ruilen, dan vertrouwde de merkentrouwe klant hem volledig op zijn donkerblauwe ogen. Een pak m beet nieuw gekochte Eend in 1963 was 5 jaar later -volgens de dealer- met kilometers echt op en moest vervangen door een nieuwe of de luxere Ami 6 (citroen mehari 2021).

Citroen Mehari Occasion France

En voor 3000 gulden bijbetalen reed je toch mooi weer in een hagelnieuwe auto! Alleen... die 63er Eend was nog helemaal niet levensmoe en ging een tweede leven tegemoet. Veel meer dan 1000 gulden vroeg de dealer of eigenaar er niet voor, dus rijden maar! En daar ging het dan vaak mis. - mehari citroen..

dit gerucht bleek juist en 2 jaar lang reed ook hij weer 3 jaar lang probleemloos in de inmiddels 11 jaar oude Eend (citroen c4 cactus mehari). Totdat de politie hem aanhield voor een technische controle, die de Politie in haar takenpakket had (Pas in 1985 werd de jaarlijkse verplichte APK in gevoerd)) - Meneer, we kunnen de straatstenen door uw voetenbak heen zien en dat mag niet.



Gelukkig waren er ook Eend-rijders, die gehecht waren geraakt aan het ding en zo ontstonden er allerlei Vriendenclubjes, die samen hun Eenden op de weg wilden blijven houden, maar toen ook al beseften dat die Eend uit 1955 van hun opa, wel eens een verzamelobject zou kunnen worden. De Eendenclubs waren geboren en groeiden uit tot bredere vriendenclubs, die naast onderhoud ook op stap gingen.

Met honderden Eend-vrienden moet je alleen wel wat regelen. Dat werd dus een vereniging, met statuten, huishoudelijke reglementen, een Algemene Ledenvergadering, een bestuur en leden, die een paar tientjes per jaar contributie betaalden om het clubhonk te kunnen huren. Die ledenvergaderingen waren (en zijn nog steeds) een feest op zich, omdat iedereen zich overal mee wil bemoeien.

De technische kennis is enorm en alle Eenden die niet naar de sloop zijn gebracht, worden gezamenlijk liefdevol opgeknapt. Want dat maakt het verenigingsleven zo wonderlijk: Iedereen doet alles op vrijwillige basis, geen discussie meer met een garagehouder om een te dure rekening. Iedereen heeft dezelfde passie, je kent je medeleden, dus het is altijd vertrouwd.

Dit straatbeeld ging Oom Agent misschien iets te ver, maar gewoon op straat een motortje verwisselen of olieverversen? Het kon allemaal in de jaren 70. batterie mehari citroen. Desnoods hielp de buurtagent een handje mee. Citroën Contact Geen bestaand type Citroën of de Nederlanders hebben er wel een club voor opgericht. Van de achterwiel-aangedreven type A uit 1919 tot de huidige DS3, in clubverband zoeken de liefhebbers elkaar op om ervaringen uit te kunnen wisselen en de hobby te kunnen delen.



Vrijwilligerswerk, veel liefdewerk oud papier, maar er is ook een toenemende behoefte om zaken professioneel op te zetten, informatie uit te wisselen en een verlangen om gezamenlijk evenementen te organiseren. Dit leidde tot de wens om een centrale organisatie te hebben als rustpunt tussen volle activiteitenkalenders en wisselende bestuursleden. In 2014 is een Samenwerkingsovereenkomst afgesloten met Citroën Nederland BV en is de Stichting Citroën Contact opgericht.

DASHBOARD

De oranjeachtige kleur van de concept-car zorgt voor een vrolijke toets in de cabine dankzij de oranje bekleding in glanzend vinyl over de volledige breedte van het dashboard en langs de luchtroosters.  Binnenin zijn de deuren, het dashboard en de achterbank, die herwerkt is in een vierkantige architectuur, bedekt met een wit leer.  Niet alleen de carrosserie maar ook de velgen zijn wit. Alleen een fel oranje omranding ter hoogte van de velgen onderstreept in alle transparantie de centrale veiligheidsboog. Het mobiele kofferluik biedt toegang tot de kofferruimte die voorzien is van een exclusieve bagagelijn, bestaande uit 3 modellen in wit leer en glanzend oranje vinyl contouren, volledig in harmonie met de geest van het voertuig

Het rijdende bewijs dat een langzame auto heel leuk kan zijn.

Sommige auto’s zijn gewoon briljant. Dat kan door van alles komen: karakter, historie, imperfecties of uitzonderlijke kwaliteiten. Bij de Citroen Méhari is het eigenlijk niet anders. Het is een van de meest iconische auto’s van de afgelopen 120 jaar autohistorie. Nou ja, auto. Het is eigenlijk heel erg ‘weinig auto’. Vier wielen, een paar stoelen, een motor en wat blik om alles bij elkaar te houden. Heel veel meer is het niet. Maar ja, zoals met de meeste dingen zit de ware schoonheid in de eenvoud. Het mooiste verhaal van de Eend is natuurlijk dat je eieren bij een boer kon ophalen en over weilanden en slechte wegen terug naar het dorp rijden, terwijl de eieren heel bleven. De 2CV bood een ongekend hoog comfort, dankzij de bijzonder soepele vering. Ondanks dat de Eend flink kon overhellen, bleef het chassis zélf recht staan. Mede dankzij de smalle banden, de relatief hoge rijhoogte en het lage gewicht kon je met eend behoorlijk van de gebaande paden af. De Citroën Méhari wordt beschouwd als een van de meest iconische auto’s in de autogeschiedenis. Al zit de schoonheid ervan vooral in de eenvoud: veel meer dan vier wielen, een paar stoelen, een motor en blik is het uiteindelijk niet. In deze blog zoomen we voor de gelegenheid even in op deze briljante personenauto van Citroën.

Afgeleide 2CV

De Méhari zag in 1968 het levenslicht als afgeleide van de Dyane, die op zijn beurt dan weer afstamde van de 2CV. Die laatste is natuurlijk welbekend als de geit of het eendje in Nederland. De Méhari moest een meer utilitaire versie worden van de 2CV, een gebruiksvoorwerp als het ware. Dat draaide niettemin anders uit: de wagen werd net heel populair als plezierauto en dat tot in de meest mondaine Franse badplaatsen. De naam Méhari verwijst naar een Noord-Afrikaans ras dromedarissen. Dat moest duidelijk maken dat de auto geschikt was voor eender welk terrein. Iets wat uiteindelijk niet alleen particulieren, maar ook avontuurlijke rallyrijders en zelfs het Franse leger wisten te appreciëren. De wagen kon bovendien wel wat gewicht dragen: tot wel 400 kilogram.

Constructie

De Méhari is gebaseerd op het chassis en de motor van een Citroën 2CV, met daarop een frame dat de koets vervaardigd uit ABS-kunststof draagt. De auto was ontworpen door een grote plastic-fabrikant, vandaar het gebruik van kunststof. De Méhari werd zowel geleverd met voorwielaandrijving als vierwielaandrijving. Al is de versie met aandrijving op de vier wielen, de Méhari 4x4, een absolute zeldzaamheid. Er zijn er slechts 1.300 van gemaakt. Ook opvallend waren de vele kleuren met indrukwekkende namen als Hopi (rood), Montana (groen), Kalahari (beige), Tibesti (gifgroen), Kirghiz (oranje), Hoggar (roomwit), Atacama (geel) en Azur (wit met blauw).
 

Auto opkoper België

Mobilhome verkopen ? Wij zijn een erkend Belgisch autobedrijf en landelijk actief. Ons mobiel inkoopteam is flexibel inzetbaar en garandeert een afspraak ter plaatse binnen de 24u. Aarzel dus niet om ons ook te contacteren tijdens weekend -en feestdagen.

Latest Posts

Auto Verkopen Opkoper

Published Jan 15, 24
3 min read

Verkopen Auto Welke Papieren

Published Dec 06, 23
4 min read

Auto Verkopen Waar Moet Je Opletten

Published Nov 30, 23
7 min read